Help mee Bestel gratis
Juliëtte heeft net als zus Claudia astma Als ik niet sport, heb ik meer last van mijn astma

Sporten met astma

De zusjes Claudia en Juliëtte hebben allebei astma. Juliëtte: ‘Ik ben sneller moe dan mijn vriendinnen, maar sporten geeft me juist ook energie. We houden allebei van zwemmen en trainen in een chloorvrij zwembad’. Sporten is voor iedereen gezond, vooral voor mensen met astma. Bewegen met astma is even wennen, misschien zelfs moeilijk in het begin. Maar het levert u uiteindelijk wel veel op.

Sporten of bewegen versterkt de ademhalingsspieren en verbetert uw conditie. Hierdoor wordt u fitter. Daarom is sporten met astma zo belangrijk. U hoeft niet gelijk te zwemmen zoals Claudia en Juliëtte. Vijf dagen per week een half uur bewegen levert al goede resultaten op voor uw gezondheid. En dat kan ook beweging in en om het huis zijn. U werkt ongemerkt al snel aan uw conditie.

Als ik niet sport, heb ik meer last van mijn astma
Wilt u meer verhalen lezen zoals dat van Juliette? Ontvang nu 3x gratis ons magazine LONGWIJZER.
Ja, ik wil 3x gratis LONGWIJZER ontvangen

Tips om op een eenvoudige manier aan uw conditie te werken:

  • Pak vaker de fiets.
  • Neem de trap in plaats van de lift.
  • Stap een halte eerder uit de bus en loop het laatste stuk.
  • Werk in de tuin.
  • Maak uw huis schoon.
 
Adem door uw neus

Let erop dat u tijdens het bewegen zoveel mogelijk door uw neus ademt. Dat zorgt voor warme, vochtige en gefilterde lucht. Daardoor worden uw longen minder gevoelig. U heeft minder last van prikkels die zorgen voor een astma-aanval. Sport u buiten? Houdt u er rekening mee dat u meer last kunt krijgen van uw astma. Dat komt door verschillen in temperatuur tussen binnen en buiten.

Sporten met inspanningsastma

Heeft u inspanningsastma? Dan klinkt het misschien tegenstrijdig dat sporten gezond voor u is. Sporten zorgt bij u immers voor een benauwd gevoel. Toch is bij inspanningsastma beweging heel belangrijk voor de conditie van uw longen. Neem tijd voor een rustige, goede warming-up. Het kan helpen om van tevoren een luchtwegverwijdend medicijn in te nemen. Tijdens het sporten kan dat medicijn de benauwdheid oplossen.

De truc bij inspanningsastma is om de activiteit langzaam op te voeren. Weet u niet zeker wat u aankunt? Overleg dan met uw huis- of longarts en probeer eens voorzichtig iets uit. Vertel het ook altijd aan uw trainer of teamgenoten, zodat ze rekening met u kunnen houden.

Praat eens met anderen mensen met astma op het Longforum over sporten. U kunt hier tips en ervaringen uitwisselen. Of stel een vraag aan een longarts. 

Bang om te sporten met astma?

Durft u niet goed te sporten met astma, omdat u bang bent voor een astma-aanval? Misschien is sporten of bewegen samen met een fysiotherapeut iets voor u. Dit kan vooral bij ernstig astma erg prettig zijn. Er zijn steeds meer speciale sport- en beweegclubs voor mensen met astma. Kijk eens op de site van uw gemeente om te zien wat er in uw buurt te vinden is.

Bewegen met ernstig astma

Heeft u zeer ernstig astma? Dan is het goed om samen met een fysiotherapeut aan uw conditie te werken. Meestal noemen we dit longrevalidatie. Informeer bij uw huisarts of longarts naar de mogelijkheden. Zo kunt u op een veilige manier toch sporten met astma en de conditie van uw longen verbeteren. Fysiotherapie wordt meestal vergoed uit uw aanvullende verzekering.

Heeft u vragen? Wij helpen u graag.
Advieslijn
Voor persoonlijk advies bel: 0900 227 25 96 (€ 0,50 per gesprek)
of per e-mail
Ontmoet elkaar
Kom in uw buurt in contact met anderen met een longziekte.
Longforum
Deel uw ervaringen of stel uw vraag aan een longarts. Longforum.nl