Help mee Bestel gratis

Tips om uw longen gezond te houden

Gezonde longen zijn van levensbelang. Vanaf je geboorte zorgen je longen voor zuurstof. Zodat je hart blijft kloppen en je hersenen blijven werken. Met deze tips kunt u uw longen gezond houden!

Tip 1: beweeg of sport elke dag

Minstens vijf dagen per week een half uur bewegen is belangrijk voor uw gezondheid en dus een goede tip. Door te sporten of te bewegen krijgt u een betere conditie en sterkere longen. U hoeft niet altijd uitbundig te sporten. Dansen of een stukje wandelen zijn ook goede manieren om in beweging te blijven. Neem wat vaker de fiets in plaats van de auto. Of pak eens de trap in plaats van de lift. Tuinieren en schoonmaken tellen ook mee!

Tip 2: rook niet

We weten het allemaal: roken is voor niemand goed. Het beschadigt de longen onherstelbaar. Ook meeroken kan longziekten veroorzaken. Het is nooit te laat om te stoppen. Als u stopt met roken, gaan uw longen veel minder snel achteruit dan wanneer u doorrookt. Stoppen is niet eenvoudig. U kunt voor hulp terecht bij uw huisarts, praktijkondersteuner of longarts. Kijk voor meer informatie op www.rokeninfo.nl.

Tip 3: eet gezond

Gezond en afwisselend eten is voor iedereen een goede tip. Voedsel is immers de brandstof van ons lichaam. Een mens heeft elke dag zetmeel, suiker, eiwitten, vetten, vitaminen, mineralen en voldoende vocht nodig. Samen met voldoende bewegen zorgt gezonde voeding voor een gezond gewicht en lichaam. En dat verkleint de kans op chronische ziekten.

Tip 4: maak muziek

Zingen of een blaasinstrument bespelen maken uw longen sterker. Het zijn goede ademhalingsoefeningen. U verbetert uw conditie hierdoor. En het is nog leuk ook!

Tip 5: zorg voor frisse lucht

Frisse lucht is heel belangrijk, ook binnenshuis. Zorg dat er thuis, op het werk en op school 24 uur per dag voldoende wordt geventileerd. Dat doet u door bijvoorbeeld de ventilatieroosters open te zetten of een raam op een kier te zetten. Lucht daarnaast elke dag een half uur goed door het raam helemaal open te zetten.

Tip 6: was regelmatig uw handen

In de herfst en winter lopen mensen snel een longontsteking op. In bussen, treinen en gebouwen kunnen bacteriën en virussen makkelijker overspringen. Met een goede hygiëne kunt u proberen besmetting te voorkomen. Vooral regelmatig uw handen wassen helpt. Daarmee verkleint u ook de kans op een verkoudheid of griep. Gebruik geen antibacteriële zeep, maar gewone zeep en water.

Tip 7: houd rekening met smog

Als er veel vervuiling in de lucht zit, noemen we dat smog. Bij veel smog kunt u beter niet buiten sporten of andere activiteiten doen, vooral niet tijdens de spits. Probeer dan zoveel mogelijk uw buitenactiviteit ’s ochtends of later in de avond te doen.

Tip 8: herken klachten op tijd

Hoest u regelmatig? Of bent u snel buiten adem? Misschien is het geen onschuldig hoestje, maar is er meer aan de hand. Ga voor de zekerheid met klachten altijd even langs uw huisarts. Bent u tussen de 40 en de 70 jaar en wilt u weten hoe gezond uw longen zijn? Doe de test , dan ziet u meteen of u risico loopt op de longziekte COPD.

Wat weet u over uw longen?

Hoe vaak haal je adem op een dag? En zijn je longen eigenlijk even groot? Benieuwd hoeveel u weet over uw longen? Doe dan nu de quiz!

Speel gratis de longenquiz
Heeft u vragen? Wij helpen u graag.
Bellen
Bel ons op telefoonnummer (033) 43 41 212