Verslag Longpunt Beverwijk 15-11-2023

Marko Wentzel, verpleegkundig telecoach in het RKZ, vertelt over het werk van de verpleegkundig telecoaches en over de patiënt journey app.

longpuntlogo

Thema van dit longpunt: Regionaal Telecoachingcentrum en Patiënt journey app

Verpleegkundige telecoaches ondersteunen mensen met een chronische aandoening.

Waarom is digitale zorg nodig?

  • Zorgvraag neemt toe
  • Zorg wordt complexer
  • Tekort aan zorgpersoneel

Op 26 juni 2023 is het Digitaal Gezondheidscentrum gestart middels een samenwerking tussen Rode Kruisziekenhuis, ViVa! Zorggroep, Huisartsen Zuid Kennemerland, Huisartsenvereniging Midden Kennemerland en revalidatiecentrum Heliomare.

In het Digitaal Gezondheidscentrum begeleiden verpleegkundig telecoaches mensen met één of meer chronische aandoening(en). Patiënten met hoofdpijn, hartfalen en COPD, vanaf 11/12 met slaapapneu, prehabilitatie bij darmkanker en IBD worden begeleid.

LPB 15-11-2023

Hoofddoel 

Het hoofddoel is zorgen dat de patiënt meer regie heeft over zijn eigen gezondheid.

De patiënt vult thuis metingen (bijvoorbeeld: gewicht, bloeddruk, hartslag en vragenlijst) in via de Patient Journey App. De verpleegkundig telecoaches ontvangen de ingevulde thuismetingen. Zo volgen zij de gezondheidssituatie van de patiënt.

De verpleegkundig telecoach neemt contact met de patiënt op door chat, bellen of beeldbellen via BeterDichtbij. Als het nodig is, overlegt hij of zij met de verpleegkundige of medisch specialist. Digitaal als het kan, fysiek als het moet!

LPB 15-11-2023
  • In deze app kan de patiënt zijn metingen invullen, denk aan vragenlijsten, gewicht, bloeddruk, etc.
  • Ook vind in de patiënt in deze applicaties informatie over het team van zorgverleners
  • Daarnaast kan de patiënt in deze applicatie verschillende informatie-bites vinden over zijn/haar ziektebeeld. Denk aan informatie over voeding, bewegen, etc.

LPB 15-11-2023
  • Via deze applicatie kan de patiënt chatten en beeldbellen met de verpleegkundig telecoach

Gezondheidsgesprek

Het gezondheidsgesprek

is ondersteunend door met de patiënt in gesprek te gaan over hun gezondheid en samen gezondheidsdoelen op te stellen. Dit kan zijn op het gebied van voeding en bewegen maar ook andere zaken die hun gezondheid beïnvloeden. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van onderstaande vragenlijst uit het spinnenweb van Mijn Positieve gezondheid.

LPB 15-11-2023

Gaat om 3 elementen:

  • De brede blik naar binnen -  ‘Mijn Spinnenweb’
  • Het ‘andere gesprek’ -  Wat is voor jou echt belangrijk? Zou je wat willen veranderen?
  • Samen kijken naar ‘Handelingsperspectieven’ en iemand daarbij dan begeleiden/coachen.
LPB 15-11-2023

Welke mogelijkheden zijn er:

  • Inloopgroep voor mensen die willen stoppen met roken
  • Meidengroep/jongensgroep/kinderwerk
  • Fit & Fun voor dames uit de wijk
  • Beweeggroep voor mantelzorgers met koffie toe
  • Beweeggroep voor kwetsbare inwoners met koffie toe
  • Knutselen, tekenen, muziek maken
  • Netwerkbijeenkomsten voor mensen met kanker en/of hun naasten

Toolbox verpleegkundig telecoach

  • Wat zijn jullie behoefte?
  • Hoe komen mensen in beweging
  • Ervaringen

Het was een zeer interessante interactieve middag met vele vragen en leerzame momenten. Er was ook veel ruimte om ervaringen van patiënten/bezoekers te delen.

Met dank aan Marko!