
Schrijver Kluun spreekt zich fel uit tegen tabaksindustrie
Bestsellerauteur Kluun is woest: ‘De tabaksindustrie maakt van onze pubers verslaafden.'

Bestsellerauteur Kluun spreekt zich in een indringende videoboodschap fel uit tegen de misleidende en immorele tactieken van de tabaksindustrie. 'Onze pubers worden in hun meest kwetsbare fase doelbewust verslaafd gemaakt door de tabaksindustrie', zo zegt de schrijver in de video.
Pubers kunnen de gevolgen van hun keuze om te vapen of te roken zelf niet overzien. 'De tabaksindustrie weet dit donders goed”, zo zegt Kluun getergd in een toelichting op zijn confronterende boodschap. “Ze misbruiken die kennis om pubers vroeg te laten beginnen. Want de industrie weet dat ze hiermee verslaafde klanten voor het leven hebben.'
Een strategie die helaas zeer effectief blijkt, want het aantal jongeren dat vapet neemt schrikbarend toe. Bovendien rookt een groot deel van de jongeren zowel vapes als sigaretten. Bijna veertig procent van de jongeren die vapen, weet niet óf en hoeveel nicotine er in hun vape zit', zo laat onderzoek* zien. Daarnaast geeft meer dan twee derde aan zich niet verslaafd te voelen. Kluun: 'Dit bewijst alleen maar hoe misdadig de tabaksindustrie te werk gaat.'
'Tieners zijn het snelst verslaafd'
De schrijver van ‘Help, ik heb een puber!’ trekt in zijn strijd tegen de tabaksindustrie samen op met longpatholoog Danielle Cohen. Zij waarschuwt samen met andere artsen op scholen jongeren voor de schade die vapes veroorzaken. 'Uit vapes komt veel meer giftige en verslavende nicotine dan uit een heel pakje sigaretten', zegt Cohen. 'De pubertijd is een cruciale ontwikkelfase. Vapen en roken verstoort de ontwikkeling van de hersenen, die schade is onherstelbaar'.
Ook Cohen spreekt zich in een video, die te zien is via sociale media, stevig uit over de bewuste misleiding van de tabaksindustrie. 'De puber is de kern van het businessmodel van de tabaksindustrie. Dat is geen aanname, dit staat letterlijk in geheime documenten van de tabaksindustrie. Tieners zijn het snelst verslaafd en dus het langst hun klant.'
Hoewel tabaksreclame is verboden, jaagt de tabaksindustrie continu en overal op tieners . In tv-series, op social media zoals Tik Tok en Snapchat en zelfs via games probeert de tabaksindustrie jongeren verslaafd te maken. De vapes zijn ook zo ontworpen dat ze voor jongeren er hip en aantrekkelijk uit zien.
Geen vrije keuze
Kluun: 'Ze vermommen hun gif als snoep. Laat niemand zich wijsmaken dat dit een vrije keuze is. Dit is keiharde manipulatie van kinderen.' Cohen: 'Je kunt maar één conclusie trekken: voor jongeren is roken en vapen helemaal geen vrije keuze. Dat 1 op de 5 kinderen vapet is geen toeval, maar een bewuste strategie.'
De campagne VOOR ROOKVRIJ is een initiatief de Hartstichting, KWF en Longfonds vanuit hun samenwerking een Rookvrije Generatie te realiseren waarin kinderen niet meer worden verleid om te beginnen met roken of vapen.
'De tabaksindustrie richt haar pijlen op onze kinderen. Nietsvermoedend, jong en kwetsbaar – precies zoals ze het willen”, zegt Hans Snijder voorzitter van de samenwerking voor een Rookvrije Generatie. “We moeten als samenleving de ogen openen. Dit is geen incident, dit is een aanval op onze kinderen en die moet gestopt worden.'
* Trimbos Instituut 2025 Jongeren die vapen onderschatten het risico op verslaving