Resultaat Betrokkenheids- onderzoek 2022
We zijn ontzettend trots op het grote aantal mensen dat mee heeft gedaan met het betrokkenheidsonderzoek begin dit jaar. Meer dan 10.000 mensen hebben ons enorm geholpen om waardevolle inzichten op te halen.

Iedereen die mee heeft gedaan: ontzettend bedankt!
We hebben gevraagd wat jij belangrijk vindt, hoe betrokken jij je voelt bij de thema’s waar we aan werken en hoe je kijkt naar Longfonds als organisatie. De antwoorden geven ons richting en energie om ons 100 procent te blijven inzetten om onze gezamenlijke droom te verwezenlijken: een wereld zonder longziekten.
Mensen die zelf een longziekte hebben zijn het meest betrokken
Op de vraag ‘Hoe betrokken voel jij je bij Longfonds’ gaven respondenten ons het rapportcijfer: 7,5. Een mooi cijfer waar we trots op zijn. Maar waar we ook nog ruimte zien voor groei. Respondenten die zelf een longziekte hebben, geven aan dat zij meer betrokken zijn bij Longfonds. Dit is een trend die we ook terugzien in eerdere onderzoeken van Longfonds.
-
"We zien dat gezonde lucht met toenemende mate belangrijk wordt op de maatschappelijke agenda."
Politiek beïnvloeden om de lucht gezonder te maken steeds belangrijker
Als we naar de thema’s kijken waar Longfonds zich voor inzet, zien we duidelijk dat respondenten het in toenemende mate belangrijk vinden dat Longfonds zich hard maakt om de politiek te beïnvloeden om de lucht gezonder te maken. Hoewel dit één van onze eigen speerpunten is geweest de afgelopen jaren, zien we ook dat gezonde lucht met toenemende mate belangrijk wordt op de maatschappelijke agenda. We blijven ons hier voor inzetten en aandacht voor vragen!
Belangrijke thema's waar Longfonds zich voor in moet zetten
Op nummer één, zoals alle jaren, zien we duidelijk naar voren komen dat: ‘het financieren en stimuleren van wetenschappelijk onderzoek’, het belangrijkste thema is waar respondenten zich betrokken bij voelen. Hieruit komt de duidelijke boodschap naar voren dat dit voor veel mensen de kern is waar Longfonds zich mee bezig moet houden. Naast onderzoek zien we dat de respondenten ook thema's en activiteiten om longziekten te voorkomen belangrijk vinden.
‘Inzetten voor een Rookvrije Generatie, zodat ieder kind de kans krijgt om rookvrij op te groeien’, scoort ook zeer hoog in de betrokkenheid. Longfonds is samen met KWF en de Hartstichting initiatiefnemer om rookvrij opgroeien vanzelfsprekend te maken.
-
"Het financieren en stimuleren van wetenschappelijk onderzoek is het belangrijkste thema waar we ons voor in moet zetten."
Longfonds ten opzichte van andere goede doelen
Op de vraag: ‘wat doen we goed/beter dan andere goede doelen?', kwam naar voren dat we winst kunnen behalen op het gebied van ‘zichtbaarheid en impact maken in de maatschappij’. Ook vinden de respondenten dat Longfonds meer impact mag maken met haar activiteiten. De spiegel die we hier voorgehouden kregen, geeft ons genoeg reden om goed te kijken hoe we dit in de toekomst beter kunnen doen. Hier gaan we uiteraard mee aan de slag.
Respondenten waarderen onze manier van communiceren en vinden dat Longfonds haar relaties goed op de hoogte houdt van nieuwe ontwikkelingen. Daar zijn we trots op!
Betrokkenheid in de toekomst
Op de vraag of respondenten de komende jaren betrokken blijven bij het werk van Longfonds geeft 92% van de respondenten aan hier neutraal (26%) en positief (66%) tegenover te staan. We zijn blij om dit te zien! Deze hoge mate van betrokkenheid stimuleert ons om door te gaan en om dagelijks het verschil te (blijven) maken. Jullie zijn en blijven onze stuwende kracht!