Help mee Gratis magazine

Stoppen met roken is iets om je op te verheugen

Hulpmiddelen om te stoppen met roken zitten per 1 januari in het basispakket van de zorgverzekering zonder dat het van het eigen risico afgaat. Reden voor het Longfonds om wat nieuwe tips uit te brengen zodat het voor iedereen makkelijker kan worden om de sigaret definitief te doven.

Verheug je op het stoppen

Stoppen met roken is eigenlijk iets om je op te verheugen. Je hebt uitzicht op een veel gezonder leven, je gaat er beter uitzien en je bespaart serieus geld. Besef dat elke ontwenningsscheut je een stap dichter brengt om te genieten van een rookvrij leven.

Rook de laatste bewust

Rook de laatste sigaret heel bewust; bekijk hem goed en doe niets anders tussendoor. Focus je volledig op deze laatste peuk en voel de blijdschap dat je deze vieze dingen straks niet meer nodig hebt.

Gooi alles weg

Gooi alles weg dat je aan het roken kan herinneren; aanstekers, asbakken en zeker eventuele sigaretten die je nog over hebt. Je hebt ze immers niet meer nodig en ze doen je alleen maar denken aan het roken.

De eerste stopdag

Maak van je stopdag geen routinedag zoals bijvoorbeeld een gewone werkdag. Doe je eerste stopdag iets totaal anders. Ga bijvoorbeeld een dagje naar de sauna. Door het transpireren kun je al lekker ontgiften en verlies je al snel veel gifstoffen die je lichaam door het roken heeft opgeslagen. Het is ook ontspannend en de verleiding om te gaan roken is minder groot. In het bubbelbad of in de (stoom)sauna mag je sowieso nooit roken. Wees terecht trots op jezelf en super blij als je ‘s avonds in bed stapt zonder gerookt te hebben. De eerste dag is gelukt, je weet nu dat het mogelijk is om definitief te stoppen.

Ga mediteren of doe yoga

Yoga en meditatie zijn uitstekende manieren om rustig te worden. Het vermindert de trek in een sigaret. Een nieuwe hobby kan extra afleiding geven.

Vermijd derdehandsrook

Misschien heb je vrienden en familie die roken. Het kan helpen om de eerste tien dagen  niet met ze af te spreken. Ook al zijn ze zo netjes dat ze niet meer in jouw bijzijn roken, kan het zijn dat ze naar rook ruiken. Dit is derdehands rook en kan tijdens de ontwenningsfase de verleiding om te gaan roken weer aanwakkeren. Maak het jezelf niet onnodig moeilijk en blijf even uit de buurt van mensen die roken.   

Beloon jezelf!

Je gezondheid is al een enorme beloning, maar je bespaart ook een hoop geld en je mag jezelf daar best eens mee verwennen. Boek een lekker weekendje weg, reserveer een heerlijk restaurant en/of ga naar een leuke film. Als je een pakje per dag rookte, heb je per maand ruim 200 euro bespaard. Daar kun je jezelf leuk van verwennen. 

De grootste valkuil

Elke sigaret creëert de behoefte aan de volgende. Je lost daar dus geen ontwenningsverschijnsel mee op, je wil dan alleen maar meer roken. Als je het even moeilijk hebt, bedenk dan dat zo’n periode al meestal na tien minuten vanzelf verdwijnt. De oplossing is nooit een sigaret. Besef dat als je na het stoppen denkt dat je ‘er wel eentje kunt nemen’. Het is de grootste valkuil en je raakt onmiddellijk weer verstrikt in het web van verslaving.

Overweeg begeleiding

Hulp en begeleiding van een zorgverlener vergroot de kans van slagen. Ga naar ikstopnu.nl voor meer informatie over begeleiding en hulpmiddelen. Ook kun je daar vragen stellen. 

Heeft u vragen? Wij helpen u graag.
Bellen
Bel ons op telefoonnummer (033) 43 41 212