Help mee Gratis magazine

Snelle actie nodig tegen gezondheidsschade door scooters

De scooter moet zo snel mogelijk van het fietspad naar de rijbaan. Deze maatregel is een eerste in een reeks van maatregelen die genomen moet worden om de gezondheid van de fietser te beschermen. Aanleiding zijn de resultaten van het vandaag gepresenteerde onderzoek van de GGD Gelderland-Midden. Hieruit blijkt dat fietsers op fietspaden blootstaan aan zeer hoge pieken van ultrafijnstof.

Schokkend zijn de uitkomsten vooral voor longpatiënten. Met medewerking van het Longfonds ondervroeg de GGD 847 longpatiënten.  21 procent van de fietsende longpatiënten gaf aan vanwege de vervuiling drukke fietspaden te mijden of minder te fietsen. Dat is zorgwekkend omdat zeker voor longpatiënten regelmatig bewegen van groot belang is voor de gezondheid.

Metingen op 19 locaties

De GGD-metingen zijn gedaan op 19 locaties in Amsterdam, Arnhem, Harderwijk en Nijmegen. Tot een kwart van de luchtvervuiling met ultrafijnstof op fietspaden is afkomstig van brom- en snorfietsen, in een tunnel liep dat op tot 40 procent. Gezien het kleine aantal scooters in het verkeer is deze bijdrage bijzonder hoog.
Uit het onderzoek blijkt dat alle scooters slecht zijn voor de gezondheid van fietsers. Niet alleen de als vervuilend bekend staande tweetaktscooters scoren slecht, ook de viertaktvoertuigen stoten veel ultrafijnstof uit.

Reacties (28)

Ik fiets dagelijks naar mijn werk en heb een steeds groter wordende aversie tegen de wolk fijnstof die ik steeds wanneer ik wordt ingehaald door een bromfiets of scooter inadem. Ik voel dat dit mijn longen geen goed doet en vind het onbegrijpelijk dat deze uitstoot van fijnstof is toegestaan. Liever 10 passerende auto’s dan 1 scooter. Het verpest bijna volledig de fietstocht, ik overweeg zelfs om maar de bus te gaan nemen.

Al jaren fietsen wij graag. Gezond bezig ...... denk je dan ..... echter, de stinkende uitlaatdampen van brommers en scooters inademen is bijzonder slecht en het verziekt het fietsgenot tevens met vaak vele decibellen en onrust.

Vooral in de stad is dit een verschrikking. De auto wordt gecontroleerd op deze zaken. Om te beginnen zouden deze eisen (middels bijvoorbeeld APK -keuring) ook voor brommers en scooters moeten gelden, maar beter nog alleen electrische brommers en scooters.

Ik ben zelf COPD patiënt, ik ben met jullie artikel eens, schonere vervoer middelen.
Ik rij al een jaar of 6 elektrische scooter, en het bevalt mij zeer goed.
De overheid zou dit moeten stimuleren!
Dit wou ik even kwijt, naar aan leiding van jullie artikel
Mvg Rein

Heeft u vragen? Wij helpen u graag.
Bellen
Bel ons op telefoonnummer (033) 43 41 212.
E-mail
Stel uw vraag via email service@longfonds.nl.