Help mee Bestel gratis

Medische noodzaak is geen garantie voor merkmedicijn

Een op de vier mensen bij wie de arts ‘Medische Noodzaak’ op het recept schrijft, krijgt dat specifieke middel toch niet mee bij de apotheek. Dat blijkt uit een peiling van Patiëntenfederatie Nederland. Mensen die een ander middel krijgen dan hun eigen vaste middel, hebben daar soms vervelende bijwerkingen van. Deze uitkomst is vergelijkbaar met het onderzoek dat het Longfonds en andere patiëntenorganisaties eerder dit jaar hebben gedaan. Het Longfonds wil dat patiënten niet meer hoeven te wisselen van merk medicijn en inhalator.  

Patiëntenfederatie Nederland deed onderzoek onder ruim 8.500 mensen. Van deze groep kregen 2893 mensen een medicijn mee waarop ‘Medische Noodzaak’ stond. Ze krijgen dan een ander middel met dezelfde werkzame stof, bijvoorbeeld omdat de apotheek zegt dat de zorgverzekeraar niet wil dat dit – doorgaans duurdere - middel wordt geleverd.

Iemand uit het onderzoek: “Dit ervaar ik als zeer vervelend en voor mij persoonlijk ook zeer belastend want de apotheker kan dan wel zeggen dat het medicijn dezelfde stof bevat maar ikzelf en mijn lichaam reageren  dan volstrekt anders op dit vervangende medicijn, zo zeer zelfs dat ik mijn huisarts hierover heb ingelicht.”

Protest helpt vaak niet

Uit het onderzoek blijkt dat mensen die een ander merk dan hun eigen medicijn krijgen bij de balie dat niet zomaar accepteren. 86 procent van de mensen die het voorgeschreven middel niet meekregen, heeft daar bezwaar tegen gemaakt. Dat hielp echter meestal niet. Slechts in 10% van de gevallen ging na beklag doen de apotheek toch overstag en werd het middel toch verstrekt.  Nog eens 8% kreeg het middel mee, maar moest daar wel extra kosten voor maken.

Een patiënt over het gesprek aan de balie: “Zij vertelde dat de mededeling medische noodzaak door haar genegeerd mocht worden. Zij vertelde het "recht" te hebben dat ik 2 generieke varianten door haar kreeg voorgeschreven en dat dan eventueel nogmaals werd gekeken, door deze apotheker.”

Noodzaak

Het Longfonds wil dat patiënten altijd het voorgeschreven middel moeten krijgen als de arts Medische Noodzaak op het recept zet. Eerder dit jaar hebben we aan minister Bruins gevraagd nieuwe afspraken over het onnodige wisselen van medicijnen te maken. Vanaf deze maand starten onder leiding van het ministerie gesprekken samen met artsen, apothekers en patiëntenorganisaties om aan een oplossing te werken.

Lees hier meer over de meldactie van Patiëntenfederatie Nederland.

Reacties (10)

Aan onder andere SME,
U geeft aan dat de schuld bij de cliënt ligt, omdat die voor een bepaalde verzekeraar heeft gekozen.
Ik heb bewust gekozen om maandelijks meer te betalen zodat ik geen problemen zou krijgen met het verstrekken van steeds weer andere medicatie met dezelfde werkzame stof.
Echter heb ik al jaren problemen met de apotheek, die steeds weer aangeeft dat het aan mijn verzekeraar ligt en niet aan heb. Navraag bij een andere apotheek leert dat mijn verzekeraar de symbicort gewoon 100% vergoedt, en dat het toch echt aan de apotheek ligt.
Na veel frustrerende telefoontjes en gesprekken gaf men aan gedacht te hebben dat ik verzekerd was bij een andere verzekeraar, omdat 95% van hun cliënten bij die verzekeraar zit. Waar ik dus bewust niet voor gekozen heb! Het blijft elke 3 maanden weer een strijd. Ik wil overstappen op een andere apotheek, maar zal bij ziekte helaas toch weer naar deze apotheek moeten. Dit verhaal hoor ik erg vaak, dus het volledig afschuiven op de cliënt dekt de lading niet volledig.

Ik blijf graag op de hoogte over behandeling van hoest astma

Het Symbicort verhaal is triest.
En dan met name dat u onjuist geinformeerd bent (en mijns inziens ook de bejegening te wensen overlaat).
Ter informatie verwijs ik naar het officiele naslagwerk: https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/f/formoterol_budesonide#samenstelling

Let op de 'afgegeven dosis' van Symbicort.

Het is dus niet het verkéérde middel dat ze wilden meegeven maar wel ontbreekt het aan de juiste uitleg en dat vind ik een kwalijke zaak, want daar zou ik me ook niet mee af laten wimpelen. Zo ontstaat juist onbegrip.

Het eenvoudigst laat het zich vergelijken met bijvoorbeeld een pond kersen. Je vraagt 1 pond maar uiteindelijk komt er maar 400 gram in je spijsvertering terecht (namelijk niet de pitten en de takjes).
Doordat er dus op scheikundig niveau Fumaraat aan de Formoterol 'hangt' is het daadwerkelijke gewicht 160mg ipv 200mg.
In beide gevallen is er dus 160mg werkzaam bestandeel per pufje beschikbaar voor inhalatie.
Ik hoop dat dit wat verheldering brengt.

*plaatsvervangende schaamte voor mijn 'collega-apothekersassistente'*

Heeft u vragen? Wij helpen u graag.
Bellen
Bel ons op telefoonnummer (033) 43 41 212.
E-mail
Stel uw vraag via email service@longfonds.nl.