Help mee Bestel gratis

Medische noodzaak is geen garantie voor merkmedicijn

Een op de vier mensen bij wie de arts ‘Medische Noodzaak’ op het recept schrijft, krijgt dat specifieke middel toch niet mee bij de apotheek. Dat blijkt uit een peiling van Patiëntenfederatie Nederland. Mensen die een ander middel krijgen dan hun eigen vaste middel, hebben daar soms vervelende bijwerkingen van. Deze uitkomst is vergelijkbaar met het onderzoek dat het Longfonds en andere patiëntenorganisaties eerder dit jaar hebben gedaan. Het Longfonds wil dat patiënten niet meer hoeven te wisselen van merk medicijn en inhalator.  

Patiëntenfederatie Nederland deed onderzoek onder ruim 8.500 mensen. Van deze groep kregen 2893 mensen een medicijn mee waarop ‘Medische Noodzaak’ stond. Ze krijgen dan een ander middel met dezelfde werkzame stof, bijvoorbeeld omdat de apotheek zegt dat de zorgverzekeraar niet wil dat dit – doorgaans duurdere - middel wordt geleverd.

Iemand uit het onderzoek: “Dit ervaar ik als zeer vervelend en voor mij persoonlijk ook zeer belastend want de apotheker kan dan wel zeggen dat het medicijn dezelfde stof bevat maar ikzelf en mijn lichaam reageren  dan volstrekt anders op dit vervangende medicijn, zo zeer zelfs dat ik mijn huisarts hierover heb ingelicht.”

Protest helpt vaak niet

Uit het onderzoek blijkt dat mensen die een ander merk dan hun eigen medicijn krijgen bij de balie dat niet zomaar accepteren. 86 procent van de mensen die het voorgeschreven middel niet meekregen, heeft daar bezwaar tegen gemaakt. Dat hielp echter meestal niet. Slechts in 10% van de gevallen ging na beklag doen de apotheek toch overstag en werd het middel toch verstrekt.  Nog eens 8% kreeg het middel mee, maar moest daar wel extra kosten voor maken.

Een patiënt over het gesprek aan de balie: “Zij vertelde dat de mededeling medische noodzaak door haar genegeerd mocht worden. Zij vertelde het "recht" te hebben dat ik 2 generieke varianten door haar kreeg voorgeschreven en dat dan eventueel nogmaals werd gekeken, door deze apotheker.”

Noodzaak

Het Longfonds wil dat patiënten altijd het voorgeschreven middel moeten krijgen als de arts Medische Noodzaak op het recept zet. Eerder dit jaar hebben we aan minister Bruins gevraagd nieuwe afspraken over het onnodige wisselen van medicijnen te maken. Vanaf deze maand starten onder leiding van het ministerie gesprekken samen met artsen, apothekers en patiëntenorganisaties om aan een oplossing te werken.

Lees hier meer over de meldactie van Patiëntenfederatie Nederland.

Reacties (6)

Bij 2 verschillende apotheken is er geprobeerd om mij andere medicijnen te geven, dan de longarts had voorgeschreven.

Toen ik dat niet accepteerde werd mij verteld, dat Symbicort 200/6 hetzelfde zou zijn als het andere merk (naam ben ik even kwijt) van 160/4. Het medicijn had wel dezelfde stof, niet de juiste verhouding. Maar dat gaf niet volgens de juffrouw aan de balie, want je kreeg toch niet het hele spul binnen met het inhaleren ......eehhhh, pardon? Dat accepteerde ik dus helemaal niet, waarop me gezegd werd, dat de apotheek min of meer verplicht is om een goedkoper medicijn af te geven. Dat moet dus van de zorgverzekeraars. Complete onzin, want mijn verzekeraar vergoedt mijn medicijnen gewoon, zonder problemen. Nu al 5 jaar.

Nu vind ik het trouwens van de zotte, dat een zorgverzekeraar zou uitmaken wat voor medicijn gegeven wordt. Dat is de omgekeerde wereld.

Uiteindelijk toen ik voet bij stuk hield, het over een andere boeg gooide en aan de juffrouw vertelde, dat "oke, stel ik ben u 200 euro schuldig en dat betaal ik in 6 termijnen af, maar omdat (zoals u zegt) het toch hetzelfde is, betaal ik 160 euro in 4 termijnen. Dat is toch net zulke onzin, als wat u me op de mouw probeert te spelden, of niet soms?"

Dat werd niet in dank afgenomen, de apotheker zelf werd erbij gehaald, nou ja hetzelfde verhaal en hetzelfde antwoord van mij.
Maar uiteindelijk moest hij toch gewoon mijn voorgeschreven medicijn geven. Nu staat er een aantekening bij mijn naam en medicijnen. Onnodig te zeggen, dat ik dat heel goed in de gaten blijf houden.
Het is toch schandalig dat een apotheker, met of zonder zorgverzekeraar zomaar de door de specialist voorgeschreven medicijnen gaat veranderen!

ik heb moeten strijden voor de orginele Ventolin ipv Salbutamol en voor een migrainemedicijn Zomig! Mijn advies is niet opgeven met strijden en dreigen over te stappen naar een andere apotheek!!!!!!
Bij mij heeft het geholpen.

graag wil ik op de hoogte blijven ivb dat de apotheek niet steeds maar andere medicijnen voor schrijven.

Heeft u vragen? Wij helpen u graag.
Bellen
Bel ons op telefoonnummer (033) 43 41 212.
E-mail
Stel uw vraag via email service@longfonds.nl.