Help mee Bestel gratis

Maximumsnelheid gaat van 130 naar 100!

De maximumsnelheid gaat van 130 naar 100. Dat meldt de NOS vandaag op basis van bronnen. Deze maatregel die voortkomt uit de stikstofcrisis is goed nieuws voor onze gezondheid. Want minder hard rijden zorgt voor een schonere lucht en daarmee voor schonere longen. 

De vlag gaat dus vandaag niet alleen uit bij het Longfonds, er is reden voor blijdschap voor alle Nederlanders. "Stikstof gaat de lucht in en heeft daarmee grote invloed op onze gezondheid. Niet alleen bij de 1,2 miljoen Nederlanders met een longziekte, maar bij ons allemaal. Bij 1 op de 5 Nederlandse kinderen met astma is het ontstaan van de ziekte gerelateerd aan stikstofdioxiden, dat zijn onder andere uitlaatgassen", zegt directeur Michael Rutgers. 

Langzamer rijden betekent minder files, minder uitstoot en minder gezondheidsproblemen

Uitlaatgassen door verkeer zorgen voor veel gezondheidsproblemen. Uit cijfers van TNO blijkt dat auto’s en bestelbusjes op wegen met een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur gemiddeld 40 procent meer stikstofdioxide uitstoten dan bij 100. Op snelwegen met een maximumsnelheid van 120 in plaats van 130, is het verschil 12 procent.

De snelheidsverschillen zijn groot op plekken waar je nu nog 130 kilometer per uur kunt rijden. Vrachtwagens mogen bijvoorbeeld maar 80 kilometer per uur. De Commissie Remkes - die zich eerder boog over de stikstofcrisis - verwacht daarom in haar rapport dat de doorstroom van het verkeer verbetert door de maximumsnelheid te verlagen. "Met andere woorden", zegt Rutgers: "Minder files. En daarmee dus minder uitstoot van schadelijke stoffen. Tel uit je winst."

Schone Lucht Akkoord

"Wat een beetje naar de achtergrond is verschoven in dit stikstofdossier: naast de natuur, de boeren, de bouwsector, gaat het ook om onze longen. Want die vieze lucht heeft ook een enorme invloed op onze gezondheid. Dat moeten we niet vergeten. Over een paar weken wordt er een Schone Lucht Akkoord getekend. Het Longfonds blijft er op aandringen dat er meer ambitie getoond wordt om de luchtkwaliteit substantieel te verbeteren."

In Nieuwsuur legden we uit waarom het vandaag voor onze gezondheid een historische dag is. 

Bekijk het item terug:

Reacties (5)

@Ineke Koole: Mensen die hun motor laten lopen tijdens het parkeren zijn vrijwel altijd dieselrijders, dat volk vind het heel normaal om anderen in de stank te zetten. Dat door laten lopen van de motor na geparkeerd te zijn zou verboden moeten worden met flinke boetes bij overtreding.
Achteruit parkeren is trouwens wel de veiligste manier om weg te rijden. Ik zie bij parkeerterreinen bij winkelcentra vaak botsingen omdat men tegelijk achteruit uit het parkeervak rijdt.

Jullie zouden eens moeten kijken naar parkeerplaatsen voor huizen waar mensen hun auto achter inrijden en dan lang gaan staan telefoneren. Als je het tegen mensen zegt zeggen ze meestal heb ik geen erg in. Maar ze weten niet door het achteruit rijden dan ze hun uitlaat gassen in de huizen pompen. En als je dan last van COPD hebt dan is dit zeker niet prettig. Er zou een verbod moeten komen om zo te parkeren.

Dit verhaal is wel erg eenzijdig. De helft van de stikstofuitstoot door verkeer (dat is slechts 6% van de totale stikstofuitstoot in NL, bron: rapport Remkes) wordt veroorzaakt door diesels (vaak ook vrachtwagens, die blijven dus even "snel" rijden), die stoten n.l. vele malen meer stikstof uit dan overige auto's. Diesels moeten dus zoveel mogelijk verdwijnen, andere auto's met een slakkengang (dat is 100 km/h op een rustige snelweg) laten rijden heeft vrijwel geen effect, bovendien rijden die gemiddeld niet eens sneller dan 100 km/h door alle files (en die worden alleen maar groter als men langzamer rijdt, want dan neemt de doorstroming af i.t.t de beweringen van sommige z.g.n. deskundigen. ).

Heeft u vragen? Wij helpen u graag.
Bellen
Bel ons op telefoonnummer (033) 43 41 212.
E-mail
Stel uw vraag via email service@longfonds.nl.