Doneer nu Gratis magazine

Longfonds pleit voor duidelijkheid ‘medische noodzaak’ bij medicijnen

Misschien herken je de volgende situatie wel: je krijgt van je apotheker een ander medicijn mee dan de huisarts je heeft voorgeschreven. Ondanks de medische noodzaak op het recept.
Het overkomt een kwart tot de helft van alle mensen die medische noodzaak op het recept hebben. Dit kan hele nare gevolgen hebben.

Al in 2018 voerden Longfonds en andere patiëntenorganisaties hierover gesprekken met minister Bruins. In de uitzending van Max Meldpunt van 9 oktober jl. vertelt Grietje (zij heeft diabetes en COPD) wat het voor haar betekent niet het juiste medicijn te krijgen.

Grietje krijgt van de arts medicijnen van een specifiek merk met medische noodzaak voorgeschreven. Omdat in haar geval het andere merk niet geschikt is. Maar ze krijgt van haar apotheker goedkopere vervangende middelen mee. Omdat haar zorgverzekeraar alleen die vergoedt. Het vervelende voor haar is dat die medicijnen minder goed werken en bijwerkingen geven. Als ze de apotheker en zorgverzekeraar om opheldering vraagt, wordt ze van het kastje naar de muur gestuurd. Nu gebruikt ze noodgedwongen een medicijn waar ze slechter van wordt, omdat ze het duurdere medicijn niet kan betalen.

Duidelijkheid medische noodzaak

Longfonds en 16 patiëntenverenigingen willen dat de minister dit soort problemen snel oplost. Directeur Michael Rutgers van het Longfonds pleit voor betere regels bij ‘medische noodzaak’ op het recept. En op 15 oktober vroegen Tweede Kamerleden de minister om meer duidelijkheid over ‘medische noodzaak’ bij medicijnen.

Meldpunt

Herken jij deze situatie? Laat het ons dan weten. Meldingen over ongewenst wisselen van medicijnen, zoals bij ‘medische noodzaak’ op het recept, kun je plaatsen op www.longfonds.nl/meldpunt-longzorg. Melden is belangrijk, want patiëntervaringen helpen ons de belangen van longpatiënten te behartigen.

Reacties (4)

Uit het onderzoek dat SON (Schildklierorganisaties Nederland) heeft uit laten voeren n.a.v. de zogenaamde Thyrax affaire, is gebleken dat bij de verschillende fabrikanten weliswaar de werkzame stof hetzelfde is, maar dat met name de vul- en conserveringsmiddelen verschillen. Die middelen hebben echter wel degelijk invloed, bv op het tempo waarin de werkzame stof door het lichaam wordt opgenomen.

Zelf heb ik dat ervaren toen de fabrikant van Euthyrox het vulmiddel veranderde in een lactosevrij vulmiddel. Ik kreeg toen weer klachten van een te traag werkende schildklier waarna de dosering van de medicatie opnieuw moest worden ingesteld.
Iets vergelijkbaars overkwam mij jaren geleden toen mijn cholesterolverlager - Simvastatine van Sandoz - door de apotheek werd vervanger door een middel van een andere fabrikant. Daarop kreeg ik hevige last van spierpijnen. De huisarts wilde niet geloven dat dit veroorzaakt werd door de wisseling van merk en probeerde diverse andere cholesterolverlagers uit. Uiteindelijk bleek het middel Pravastatine goed aan te slaan en geen spierpijnen op te leveren. Volgens mij kwam dat echter vooral om de Pravastatine geproduceerd werd door Sandoz, dus hetzelfde merk waarvan ik al 5 jaar zonder klachten Simvastatine had gebruikt. Resultaat is dat ik als gevolg van de medicijnwissel nu al weer enige jaren een cholesterolverlager gebruik die duurder is dan het middel dat zo nodig vervangen moest worden en dat ik in 3 maanden dat naar een alternatief werd gezocht, dagelijks spierpijn had.

SON werkt naar ik heb begrepen samen met andere patiëntenverenigingen, zoals het Longfonds, om de strijd aan te binden tegen de ongewenste medicijnwissel. Voor zover ik mij herinner uit de berichtgeving van SON zijn het echter met name de ziektekostenverzekeraars die dwars liggen en een wettelijke regeling tegen houden.

Ben het niet eens met Annemarie Westbroek. Het is niet altijd hetzelfde. In de oogdruppels die ik kreeg als vervanger zit fosfaat en dat is bij mijn oude druppels niet het geval.

Vanwege glaucoom kreeg ik monoprost voorgeschreven. Ineens kreeg ik ondanks dat er medisch noodzakelijk stond op het recept xalmono mee. Hier kreeg ik het meer benauwd van en heb het medicijn binnen 10 dagen teruggegeven. De apotheek was van mening dat ik langer had moeten proberen. Nu bestel ik steeds monoprost maar betaal dat nu zelf. Ik had een herhaalrecept van de oogarts en ik heb maar gelijk voor het hele jaar meegenomen. Kostte wel €150, 00.

Heeft u vragen? Wij helpen u graag.
Bellen
Bel ons op telefoonnummer (033) 43 41 212.
E-mail
Stel uw vraag via email service@longfonds.nl.